///**/

Spitalul Zetta

Pentru Pacienti

DREPTURILE SI OBLIGATIILE PACIENTILOR

Dreptul la informare asupra asistentei medicale:  

  • au dreptul de a fi informati asupra serviciilor si metodelor terapeutice de care au nevoie si de posibilitatile clinicii de a le oferi; 
  • au dreptul la adresabilitate libera la asistenta medicala, conform prevederilor legale; 
  • pacientii au dreptul de a cunoaste identitatea, statutul profesional si calificarea celor care asigura servicii de sanatate; 
  • pacientii au dreptul de a fi informati asupra facilitatilor de care dispune clinica pentru asistenta personala, siguranta si confortul sau.

Dreptul la ingrijire, ce include:  

  • pacientii au dreptul la ingrijirea sanatatii la cel mai inalt standard, indiferent de statut social, varsta, sex, etnie, religie sau convingeri politice; 
  • respectarea perceptiilor in privinta bolii, ingrijirii si tratamentului; 
  • posibilitatea de a lua decizii referitoare la ingrijirea lor in cunostinta de cauza, impreuna cu personalul medical; 
  • au dreptul de a avea in apropiere un apartinator (o ruda sau o persoana apropiata) pe durata spitalizarii.

Dreptul de acces la informatiile de natura medicala legate de persoana lor prin intermediul persoanelor din echipa medicala si al biletului de externare:  

  • dreptul de a fi informati in legatura cu starea sanatatii lor, cu procedurile terapeutice propuse, cu diagnosticul si prognoza afectiunii; 
  • informatiile se aduc la cunostinta pacientului intr-omaniera adecvata capacitatii lui de intelegere; in cazul cetatenilor straini, acestia au dreptul de a primi informatii intr-o limba oficiala, sau prin intermediul unui traducator daca nu cunosc o limba oficiala;  
  • au dreptul de a exprima liber opiniile cu privire la ingrijirile acordate in clinica.

Dreptul la intimitatea si confidentialitatea tuturor informatiilor personale si medicale 

  • informatiile medicale si identitatea pacientului sunt accesibile numai persoanelor care il ingrijesc in mod nemijlocit; 
  • informatiile confidentiale sunt divulgate cu consimtamantul expres al pacientului sau in cazul cercetarilor penale.

Dreptul de a fi informat cu privire la relatia pacient – clinica:  

  • informarea pacientului cu privire la reglementarile legale, inclusiv asupra tarifelor practicate pentru servicii; 
  • au dreptul sa le fie respectate credintele, convingerile morale, culturale si religioase; 
  • au dreptul sa fie tratati cu atentie, consideratie si profesionalism; pacientii au dreptul de a li se examina si rezolva plangerile intr-o maniera justa, eficienta, prompta si de a fi informati asupra rezultatului.

Esti pacient, ai drepturi!   

  • Pacientii au dreptul la ingrijiri medicale de cea mai inalta calitate de care societatea dispune, in conformitate cu resursele umane, financiare si materiale.
  • Pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoana umana, fara nici o discriminare.
  • Pacientul are dreptul de a fi informat asupra starii sale de sanatate.
  • Pacientul are dreptul de a cere in mod expres sa nu fie informatsi de a alege o persoana care sa fie informata in locul sau. 
  • Informatiile se aduc la cunostinta pacientului intr-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate.
  • Pacientul are dreptul de a cere si de a obtine o alta opinie medicala.
  • Pacientul are acces la datele medicale personale.

Obligatiile pacientului

Pacientii au urmatoarele obligatii: 

  • de a respecta conditiile de disciplina ale clinicii;
  • de a folosi cu grija bunurile ce ii sunt puse la dispozitie, orice degradare fiind supusa regulilor de drept civil;
  • de a nu fuma in rezerva sau pe holurile clinicii;
  • de a nu consuma si introduce bauturi alcoolice in clinica;
  • de a purta echipamentul de clinica si de a nu parasi incinta clinicii in aceasta tinuta;
  • de a respecta regimul alimentar indicat de medic;
  • de a respecta programul de vizita pentru a nu perturba desfasurarea activitatii medicale;
  • de a pastra curatenia in rezerva si spatii comune;
  • de a se adresa in mod civilizat personalului medico-sanitar.
INSTRUCTIUNI PRE-OPERATORII

Analizati cu profunzime riscurile posibile ale realizarii operatiei, precum si aspectele neplacute ale procesului de vindecare (durere, edeme, tulburari de sensibilitate, echimoze, asimetrii etc.) si posibile nemultumiri asupra aspectului estetic sau functional postoperator.

Daca nu sunteti dispus sa acceptati astfel de evolutii, daca aveti asteptari foarte inalte, daca faceti atacuri de panica, sfatul nostru este sa anulati operatia.

Puneti intrebari sau veniti la consultatii suplimentare daca aveti lucruri de lamurit inainte de operatie.

Daca decideti sa faceti operatia, trebuie sa aveti rabdare in obtinerea rezultatelor si sa nu exagerati cu intrebarile pana la data normala cand se apreciaza rezultatele post-operatorii (in mod obisnuit la 6 luni post-operator; pentru rinoplastii la un an de zile post-operator).

Nu veti manca cu cel putin 8 ore inaintea operatiei si nu veti bea lichide cu cel putin 6 ore inainte de operatie pentru a evita regurgitarea continutului stomacului ce poate intra astfel in plamani, ducand la complicatii grave.

Nu veti mesteca guma si nu veti fuma cel putin 2 ore inainte de operatie.

Daca urmati un tratament cronic – medicul anestezist este cel care va stabili cum veti lua medicamentele inainte de operatie si in ce mod veti reveni la medicatia aceasta dupa operatie. Puteti lua medicamentele pe care le luati in mod regulat, dar cu foarte putina apa si cu acordul medicului anestezist.

Nu luati medicamente sau produse care favorizeaza sangerarea sau influenteaza anestezia cu 2 (doua) saptamani inaintea interventiei chirurgicale. Daca aveti dubii sunati la clinica pentru informatii suplimentare. Administrarea acestor produse poate fi reluata la 2 (doua) saptamani dupa operatie.

Veti face dus cu sapun bacteriostatic in seara si in dimineata dinaintea operatiei, igiena corporala scazand riscul infectiilor cu germeni de pe piele.

Nu folositi creme de corp, machiaj, vopsea de unghii deoarece impiedica folosirea diferitilor senzori de monitorizare sau pansamente de corp. Va rugam sa nu folositi cosmetice de par care au in compozitie alcool.

Scoateti toate bijuteriile si lasati-le acasa. 

Veniti la operatie cu imbracaminte lejera (cu nasturi sau cu fermoar) si purtati pantofi care sunt usor de scos si incaltat. 

Daca veti primi o anestezie locoregionala puteti lua cu dvs. un telefon/player portabil cu casti pentru a asculta muzica in timpul operatiei, daca medicul anestezist si chirurgul va permit.

In cazul in care nu ati respectat aceste indicatii, sunteti obligat sa informati medicul anestezist!

Amintiti-i medicului dumneavoastra si personalului clinicii de orice problema sau dorinte speciale pe care le aveti.  

24 (douazeci si patru) de ore dupa anestezie, datorita unor efecte posibile post anestezice, pacientul nu trebuie sa conduca autovehicule, sa efectueze munca ce solicita atentie, sa ia decizii importante, sa semneze acte si sa consume alcool pentru cel putin 24 ore dupa anestezie. De asemenea pacientul nu ar trebui sa ia hotarari importante in aceasta perioada. 

In cazul in care pacientul pleaca acasa dupa interventie, este obligatoriu ca pacientul sa fie insotit de catre o persoana adulta responsabila, care sa il insoteasca acasa si sa-si asume supravegherea la domiciliu. Perioada de timp pentru care aveti nevoie de un insotitor depinde de factori particulari, dar va recomandam ca cel putin pentru primele 24-48 de ore sa fiti insotit/a.

Administrarea de medicamente (calmante, sedative) se va face numai pe baza prescriptiei medicului curant.

 

Informatii importante despre medicatia si alimentatia pre-operatorie 

In ultimele doua saptamani inainte de operatie va rugam sa nu luati aspirina sau produse asemanatoare. Aspirina creste riscul de sangerare in momentul operatiei si dupa operatie. Va rugam sa verificati prospectul medicamentelor pe care le luati pentru a vedea daca acestea contin aspirina. 

In caz de durere usoara (de cap, crampe, dureri de spate etc.) va rugam sa luati paracetamol pentru cele 2 (doua) saptamani inainte si dupa o interventie chirurgicala. Acesta se poate obtine din farmacii fara reteta si are actiune foarte asemanatoare cu aspirina. Daca sunteti alergic la paracetamol sau nu sunteti capabil sa il luati din diverse motive, va rugam sa ne anuntati pentru a va recomanda un substituent. 

Este absolut obligatoriu sa ne specificati toate medicamentele pe care le luati in mod curent sau in ultima perioada. 

DESPRE REZULTATELE POST-OPERATORII
  1. Despre “garantarea” rezultatelor postoperatorii

Exista anumite lucruri pe care este normal sa le asteptati de la un serviciu medical privat, dar si lucruri pe care chiar si cele mai bune spitale sau cei mai experimentati doctori nu au cum sa vi le garanteze – si anume rezultatul final al unei operatii. In urma unei interventii chirurgicale pot sa apara rezultate estetice sau functionale suboptimale, precum si complicatii medicale sau chirurgicale. Intotdeauna sunt variabile si riscuri care sunt dincolo de controlul echipei chirurgicale, iar prin natura acestui gen de activitate medicala nu se pot acorda garantii de 100% asupra rezultatului final al operatiilor.

Dumneavoastra sunteti rugat/a sa cititi cu atentie si sa semnati un consimtamant prin care declarati ca intelegeti riscurile unei interventii chirurgicale si ca desi spitalul si echipa medicala va face tot ceea ce este necesar pentru a reduce aceste riscuri la minim, dar ca nimeni nu poate sa va garanteze rezultatul operatiei.

Acest lucru este de o importanta speciala mai ales in cazul chirurgiei estetice. In foarte multe situatii, pacientii au asteptari nerealiste de la operatiile estetice, si pot fi dezamagiti de rezultat. Chirurgul nu poate garanta ca operatia dumneavoastra va duce la rezultatele pe care le asteptati, multe din aceste rezultate fiind foarte subiective. Probabil ca nu veti arata ca un star de cinema, indiferent cat de bun este chirurgul. In mod obiectiv, chirurgii au posibilitati limitate.

Cea mai buna cale pentru a evita dezamagirile este aceea de a fi realist si de a discuta rezultatele potentiale cu medicul chirurg inainte de operatie.

 

  1. Despre procesul de vindecare post-operatorie

Chirurgia Plastica este o stiinta si o arta, si se adreseaza modelarii corpului uman. Din pacate, in medicina si mai ales in chirurgie, exista numerosi factori care pot afecta negativ rezultatul final al unei operatii. Uneori procesele naturale de vindecare pot sa fie imprevizibile si incontrolabile, determinand aparitia in unele zone operate de tesuturi cicatriciale retractile sau in exces, motiv pentru care pot aparea asimetrii, denivelari, modificari de sensibilitate, de consistenta si de culoare a pielii etc. Chirurgul plastician nu poate sa va opereze genele care dicteaza anumite particularitati de vindecare.

De asemenea, tesuturile umane care in momentul operatiei au grade diferite de ptoza (lasare) din motive genetice, de varsta, post sarcina/alaptare, ingrasare/slabire nu vor putea ramane in pozitia imediat post-operatorie decat pentru o anumita perioada. Acest lucru inseamna ca procesul de lasare o sa se reia dupa un interval de timp (mai frecvent in cazul operatiilor la nivelul pleoapelor, fetei, sanilor, abdomenului, feselor si coapselor). Cine nu are asteptari realiste si isi inchipuie ca operatiile de ridicare si intindere a unor tesuturi lasate semnificativ, vor avea rezultate definitive, este sfatuit sa nu se opereze pentru a nu fi dezamagit.

Procesul de vindecare este unic pentru fiecare pacient. Vindecarea finala nu este imediata, trece prin mai multe faze intinse pe parcursul a 1-2 ani. In prima faza, cea inflamatorie, pentru 2-3 saptamani tesuturile sunt inflamate, cu sanse mari sa fie umflate si dureroase, sa apara vanatai, deformari, asimetrii etc. Maximul acestor manifestari este in jurul zilei 3-4 post-operator. De multe ori aspectul zonelor operate este neatragator si poate determina nemultumiri sau ingrijorari. In urmatoarele luni si ani, procesul de vindecare continua, cicatricile trec prin mai multe faze de coloratie si duritate, tesuturile se asaza prin interactiunea dintre forta gravitationala si sistemele naturale si cele artificiale de suspensie etc.

Trebuie sa reflectati serios la aceasta perioada in care lucrurile nu vor arata chiar perfect, si daca credeti ca nu puteti accepta astfel de modificari si dureri, chiar si pentru o perioada limitata, sfatul nostru este sa nu va operati.

 

  1. Despre riscuri medicale si dificultati chirurgicale

Spitalul Zetta utilizeaza o clasificare a riscurilor medicale si al dificultatilor chirurgicale prin care medicii apreciaza dificultatea cazului, masurile pentru prevenirea complicatiilor si estimeaza adaosurile financiare corespunzatoare:

  • Risc/Dificultate 1
    • Obezitate gr 1 (BMI = 30-35)
    • Exemple de tipuri de operatii
      • Liposuctie
      • Blefaroplastie superioara
  • Risc/Dificultate 2
    • Diabet zaharat neechilibrat
    • Fumator
    • Exemple de tipuri de operatii
      • Reductie mamara
  • Risc/Dificultate 3
    • Copii (sub 18 ani)
    • Afectiuni medicale si riscuri
      • HTA netratata
      • Obezitate gr 2 (BMI 35-40)
      • Risc anestezic ASA 2
      • Risc trombotic sau hemoragic
      • HIV
      • Hepatita C, D
    • Fumator si operatie de lifting facial, mastopexie, reductie mamara, abdominoplastie, lifting coapse, fesier, corporal total, excizie cicatrici, expander tisular, transfer liber, replantare.
    • Particularitati care maresc dificultatea operatiei si riscurile chirurgicale:
      • Sani foarte ptozati
      • Sani tuberosi dificili
      • Sani foarte mari (gigantomastie)
      • Orice operatie bilaterala care implica asimetrii semnificative (sani, pleoape, etc)
      • Exces important de piele (ex: dupa chirurgie bariatrica)
      • Tesuturi cicatriciale
      • Operatie secundara (sub 6 luni de la prima interventie)
      • Operatie in urgenta in timpul programului
    • Exemple de tipuri de operatii
      • Mastopexie
      • Augmentare mamara la sani tuberosi
      • Reductie mamara in caz de gigantomastie
      • Abdominoplastie dupa operatie bariatrica
  • Risc/Dificultate 4
    • Caz chirurgical dificil
    • Operatie secundara sub 6 luni de la prima
    • Depresie, atacuri de panica, somnifere, alte probleme/diagnostice psihologice
    • Consum de substante psihotrope
    • Exemple de tipuri de operatii
      • Mastopexie cu implanturi
      • Rinoplastie
      • Blefaroplastie inferioara
  • Risc/Dificultate 5
    • Obezitate morbida (BMI peste 40)
    • Caz chirurgical foarte dificil
    • Tesuturi iradiate
    • Rinoplastie secundara sub 1 an de la prima interventie
    • Risc anestezic ASA 3
    • Operatie in urgenta peste program sau in weekend
    • Pacient cu profil psihologic dificil, cu asteptari nerealiste
    • Dependenta de substante psihotrope, alcool
    • Exemple de tipuri de operatii
      • Rino-septoplastie
      • Blefaroplastie superioara si inferioara
  • Risc/Dificultate 6 – Operatie dificila in conditii de urgenta (microchirurgie in urgenta)
  • Risc/Dificultate 7 – Operatie cu maxim de dificultate, in premiera, cu riscuri foarte mari
  1. Despre complicatii si rezultate suboptimale care determina dezamagirea sau insatisfactia pacientului

In general chirurgia plastica este sigura, dar indiferent ce operatie intentionati sa faceti, nimeni nu poate prevedea cu exactitate care va fi rezultatul final. Pot aparea complicatii intraoperatorii care sa necesite prelungirea duratei operatiei si a prezentei chirurgului in sala, complicatii post-operatorii, perioada de recuperare poate fi mai indelungata decat in mod normal, sau pot fi necesare interventii chirurgicale suplimentare post-operatorii pentru a se ajunge la rezultatul final dorit.

Asa cum am mai spus, prin natura acestui gen de activitate medicala, nici un chirurg nu poate acorda garantii de 100% asupra rezultatului final al operatiilor. Complicatiile si rezultate estetice sau functionale suboptimale care determina dezamagirea/insatisfactia pacientului sunt o realitate statistica in orice practica chirurgicala, indiferent cat de bun a fost tratamentul medicului sau al echipei medicale. Orice chirurg, oricat de experimentat, are un procent de  pacienti care necesita interventii de revizie sau are cateva complicatii care necesita operatii aditionale. Totusi, cu cat mai bun si mai experimentat este medicul chirurg, cu atat mai putine sunt astfel de incidente nedorite.

Toti chirurgii au rezultate bune si pacienti multumiti, dar nici un chirurg nu are rezultate 100% perfecte. Multi chirurgi isi prezinta rezultatele cele mai bune, sau citeaza testimonialele pacientilor multumiti. Acest lucru induce o falsa si eronata impresie ca procedurile sunt extrem de sigure, usoare si cu complicatii putine si minore. Chiar si statisticile celor mai seriosi medici, care inregistreaza cu rigurozitate complicatiile la proprii pacienti, trebuie interpretate in mod realistic, deoarece ele se refera doar la pacientii care s-au reintors la controale post-operatorii, si nu iau in considerare pacientii care au apelat la alti medici pentru rezolvarea complicatiilor sau nemultumirilor. De aceea noi sfatuim pacientii sa dubleze procentul de complicatii pe care il raporteaza un medic.

Unul dintre cele mai importante lucruri pe care trebuie sa le aveti in vedere cand va decideti sa alegeti un chirurg ar trebui sa fie si procentul mic de complicatii si de rezultate suboptimale pe care le are acel medic.

  • Despre durata unei operatii, despre particularitati anatomice si biologice, despre complicatii intraoperatorii, si despre posibilitatea prelungirii spitalizarii postoperatorii

In chirurgie, durata unei operatie poate fi doar estimata inainte de efectuarea ei. In cazul operatiilor standard, se poate estima cu destul de mare exactitatea durata operatiei. Totusi chiar si in aceste operatii intre 0.5-5% dintre cazuri, pot aparea situatii intraoperatorii in care lucrurile nu se desfasoara in mod ideal:

  • se prelungeste timpul de operatie (5-5%) prin:
    • necesitatea schimbarii planului terapeutic
    • descoperirea unor patologii noi sau particularitati anatomice
    • necesitatea folosirii unor dispozitive medicale suplimentare
    • aparitia unor complicatii intraoperatorii
  • se impune o prelungire a duratei de internare pentru supraveghere (5%)

In cazul operatiilor speciale, care nu se incadreaza intr-un standard, mai ales cele reconstructive, riscul ca durata reala a operatiei sa fie mai mare decat cea estimata este undeva intre 5 si 50%.

Dumneavoastra trebuie sa reflectati la aceasta posibilitate si din punct de vedere financiar, deoarece costurile suplimentare consecutive pot sa depaseasca ceea ce va asteptati sa platiti daca toate lucrurile merg conform planului preoperator.

  • Despre complicatii postoperatorii

Dupa criteriile internationale, se considera complicatii postoperatorii evenimentele medicale si chirurgicale negative aparute in primele 45 de zile de la finalizarea interventiei chirurgicale.

Majoritatea dintre aceste complicatii se pot rezolva spontan, doar prin ingrijire atenta si pansamente. O proportie dintre complicatii necesita o reinterventie de urgenta (in caz de sangerare) sau ca un caz electiv (cicatrici nefavorabile).

Vasta majoritate a pacientilor nu vor avea nevoie de operatii suplimentare si speram ca si dumneavoastra sa va incadrati in aceasta categorie. Desi ne straduim sa reducem la maxim numarul acestor incidente, statistic, un procent mic de pacienti va experimenta totusi neplacerile aparitiei unei complicatii sau a unui rezultat dezamagitor.

Anumite patologii medicale preexistente, precum si anumite particularitati ale pacientului, au un risc suplimentar de a dezvolta complicatii, iar aceste lucruri trebuie stabilite inainte de operatie (vezi capitolul anterior).

In cazul folosirii unor dispozitive implantabile (de exemplu, implanturi mamare) pot aparea complicatii legate de acestea la mai multi ani de la operatie.

 

Date statistice internationale legate de complicatii:

  • In Chirurgia Plastica probabilitatea de aparitie a unei complicatii este de: 1 din 61 de operatii (1,64%)
  • Cateva exemple dintre cele mai obisnuite complicatii:
    • Sangerari
    • Hematoame
      • 44% dintre complicatii
      • 1% in augmentarile mamare
      • Cea mai frecventa complicatie in liftingurile faciale (3-15%)
    • Seroame
    • Infectii (2-4%, majoritatea la nivelul pielii)
    • Dehiscente ale plagilor chirurgicale
    • Leziuni de nervi care conduc la durere sau amortire si disconfort (15% dupa augmentari mamare)
    • Vindecari sau cicatrici nefavorabile (2-5%)
  • Complicatiile majore sunt extrem de rare, dar pot fi fatale (tromboza venoasa profunda, embolism pulmonar etc.)
  • Abdominoplastia are cea mai mare rata de complicatii: 1 la 32 de operatii (3%)

Orientativ, procentele de aparitie a complicatiilor postoperatorii care sa necesite o reinterventie chirurgicala sunt urmatoarele:

Risc
Operatie de chirurgie plastica 1,64%
Operatie de chirurgie reconstructiva 1,2%
Operatie de chirurgie estetica 3%
Blefaroplastie superioara 0.6%
Blefaroplastie inferioara 2,5%

Blefaroplastie superioara si

inferioara

2,7%
Implant mamar 1%
Mastopexie 5%
Mastopexie cu implant 7%
Reductie mamara 4%
Risc
Mastopexie + implant + reductie 7%
Rinoplastie 2%
Rino-septoplastie 3%
Liposuctie 1%
Abdominoplastie mica 2%
Abdominoplastie mare 10%
Lifting facial 4%
Lifting fata si gat 5%
Lifting coapse 15%
Lifting brate 2%

Dumneavoastra trebuie sa reflectati la aceasta posibilitate evolutiva si din punct de vedere financiar, deoarece costurile suplimentare consecutive pot sa depaseasca semnificativ ceea ce va asteptati sa platiti daca toate lucrurile merg bine.

  • Despre rezultate nemultumitoare (insatisfactie estetica sau functionala)

Exista cazuri peste tot in lume, indiferent cat de bun este medicul, sau cat de bine cotat este spitalul,  in care pacientul este nemultumit de rezultatul operatiei. In termeni medicali, acest tip de rezultat se numeste suboptimal. Acest rezultat nesatisfacator poate fi confirmat obiectiv ca suboptimal, sau poate sa fie doar unul subiectiv.

Pacientul trebuie sa cunoasca ca in chirurgia plastica exista in mod statistic, un procent de 15-20% dintre pacienti care considera rezultatul postoperator nemultumitor.

In mod real, doar aproximativ 10% din rezultate sunt in mod obiectiv suboptimale. Restul procentelor (5-10%) reprezinta doar parerea subiectiva a unor pacienti cu asteptari nerealiste sau cu probleme de perceptie a diferentelor reale dintre rezultatele pre si postoperatorii.

De asemenea, o proportie importanta dintre pacienti uita efectiv cum aratau, sau care era situatia inainte de operatie, ceea ii determina sa nu aprecieze corect rezultatul postoperator din punct de vedere estetic sau functional.

Aceste statistici sunt publicate in literatura de specialitate si ni se pare corect sa le prezentam pacientilor inca inainte de a se opera pentru a-si face o parere cat mai completa asupra tuturor implicatiilor pe care le implica o operatie.

Detalii despre procentele de operatii pentru rezolvarea rezultatelor suboptimale in functie de tipul de operatie le gasiti in tabelul urmator.

Risc
Operatie chirurgie plastica 15%
Operatie chirurgie reconstructiva 8%
Operatie estetica 22%
Blefaroplastie superioara 3%
Blefaroplastie inferioara 20%

Blefaroplastie superioara si

inferioara

25%
Implant mamar 2%
Mastopexie 15%
Mastopexie cu implant 20%
Reductie mamara 15%
Mastopexie + implant + reductie 20%
Risc
Rinoplastie 12%
Rino-septoplastie 15%
Liposuctie 5%
Abdominoplastie mica 5%
Abdominoplastie mare 15%
Lifting 10%
Lifting fata si gat 15%
Lifting coapse 15%
Lifting brate 5%
Lipofilling fata 10%

Subliniem inca odata ca rezultatele postoperatorii depind de particularitatile anatomice si biologice ale pacientului si de procentele de risc descrise in literatura medicala de specialitate.

Semnarea acordului informat de catre pacient inseamna intelegerea si asumarea de catre acesta a acestui rezultat clinic agreat, asupra riscurilor si complicatiilor. De asemenea, acest acord garanteaza din partea Spitalului Zetta ca vor efectua toate actiunile necesare pentru pacient, in conditii de calitate si siguranta pentru pacient.                                                                        

  • Ce inseamna un rezultat suboptimal obiectiv?

Un rezultat este considerat suboptimal subiectiv, atunci cand nu are sanse de ameliorare cu trecerea timpului si este evidentiat obiectiv prin dovezi medicale (poze, analize, masuratori, recomandarea scrisa altor medici de chirurgie plastica) care sa justifice realizarea unor reinterventii de retusare.

Cand sunt necesare, majoritatea reviziilor se fac dupa 6-12 luni de la operatie. Acest interval de timp permite tesuturilor sa se vindece si edemului sa dispara.

Deseori operatia de retus/revizie este efectuata cu anestezie locala, este mult mai scurta, mai usoara si cu o recuperare postoperatorie mult mai rapida decat dupa prima operatie. Alteori se impune realizarea retusului cu anestezie generala.

Urmatoarele situatii nu sunt considerate revizii:

  • Lifting de san – revenirea ptozei (lasarii) sanilor
  • Lifting de fata, gat, sprancene, blefaroplastii – revenirea lasarii pielii
  • Augmentare de sani
    • Contractura capsulara cu intarirea sanilor si modificarea formei
    • Dorinta de schimbare a volumului implanturilor
  • Liposuctie, abdominoplastie
    • Ingrasarea dupa operatie
    • Dorinta de a indeparta mai multa grasime din zonele liposuctionate/excizate sau din alte zone
  • Ce inseamna un rezultat suboptimal subiectiv?

In cazul in care pacientul este nemultumit de rezultat, dar acest lucru este doar impresia subiectiva a acestuia, neevidentiata obiectiv prin poze, analize, masuratori, recomandarea scrisa a altor medici de chirurgie plastica si doreste o reinterventie de retus intre 3-12 luni postoperator.

In chirurgia estetica aproximativ 10% dintre pacientii care considera rezultatele postoperatorii ca nemultumitoare, fara a exista nici o modalitatea obiectiva prin care sa se evidentieze acest lucru (poze, analize, masuratori, recomandarea scrisa a altor medici de chirurgie plastica). Acest procent se suprapune peste procentul raportat in literatura, de pacienti cu apreciere nerealista a realitatii, a diferentelor intre rezultatele pre si postoperatorii sau cei care au body dysmorphic disease (6-8%).

  • Reinterventii dupa 1 an postoperator

Dupa un an postoperator toate reinterventiile/retusurile dorite de pacient sunt considerate o operatie noua.

 

Concluzii:

Sfatul nostru sincer este sa reflectati cu seriozitate pe o perioada de minim 2 saptamani dupa consultatie asupra beneficiilor si riscurilor interventiei pe care o doriti.

Daca simtiti ca nu sunteti pregatit/a sa acceptati astfel de riscuri, sau nu sunteti dispus/a sa asteptati sa treaca faza inflamatorie a procesului de vindecare, sau asteptarile dumneavoastra nu includ decat rezultate 100% extraordinare, rapide si fara posibile probleme, mai bine sa nu va operati.